Julkaistu: 16.06.2020


Koronaepidemia on tunnetusti tuonut mukanaan paljon kaikkea ikävää. Mutta niinhän se tuppaa menemään, että ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Tässä lyhyessä jutussa kerromme, mitä hyvää tuo ”pirulainen” on tuonut tullessaan.

Poikkeusolot luovat aina tarvetta uusille toimintamalleille. Korona-aikana olemme pyrkineet kuuntelemaan asiakkaidemme toiveita ja tarpeita sekä ennen kaikkea vastaamaan niihin joustavasti ja nopealla aikataululla. Voimme suorittaa esimerkiksi sähkökeskusten käyttöönoton ja testauksen asiakkaan puolesta nyt myös etäyhteyden kautta.

– Satmaticilla on jo pitkät perinteet sellaisesta työskentelystä, jossa meidän ei tarvitse olla asiakkaan koneen vieressä huollossa, ylläpidossa tai viantutkinnassa, vaan hoidamme sen etänä. Tästähän siinä on kysymys: ”kaapataan” se jossain oleva ruutu omaan käyttöön, suunnittelupäällikkö Juha Lehto aloittaa.

Luovuutta ja reippaita kehitysaskeleita

– Koronan takia ja ansiosta kaikki etänä hoidettava työ on lisääntynyt huomattavasti. Nyt olemme alkaneet hoitaa – vähän pakonkin sanelemana – etäyhteyksillä yhä enemmän myös asiakkaillemme toimitettavien uusien keskusten testauksia ja käyttöönottoja.

– Etäyhteyksillä hoidettavilla palveluilla pystymme tuomaan asiakkaalle toimitettaviin keskuksiin älyä ja nostamaan niiden jalostusarvoa. Tässä kohtaa voi sanoa, että koronan seurauksena olemme ottaneet reippaita kehitysaskeleita. Luovuutta on pitänyt käyttää  aivan uusilla tavoilla, ihan jo siitäkin syystä, että asiakkaiden luokse ei kerta kaikkiaan ole voinut mennä, Lehto selvittää.

Tämän jälkeen Lehto latelee liudan kirjainyhdistelmiä ja etäkäyttöohjelmia. On VNC:tä, TeamVieweriä, Citrix Workspacea, Tosiboxia ja EWONia. Tärkein kirjainyhdistelmä taitaa kuitenkin olla VPN eli Virtual Private Network. Suomeksi VPN käännetään usein virtuaaliseksi erillisverkoksi.

Emme kuitenkaan sukella sen syvemmälle kirjainyhdistelmiin. Noiden kaikkien tavoitteena on saada tieto kulkemaan yritysten välillä (toki myös yhden yrityksen sisällä) joutuisasti ja ennen kaikkea turvallisesti. Uuden etänä hoidettavan testaus- ja käyttöönottopalvelun Juha Lehto tiivistää lopuksi näin:

– Palvelu laajenee ja paranee. Asiakkaalla on siis mahdollisuus kytkeytyä laitteisiin etänä jo testaus- ja käyttöönottovaiheessa. Asiakkaan näkökulmasta jalostusarvo nousee korkeammalle, kun tuomme älyä keskuksiin.

Lisätietoja:
Suunnittelupäällikkö
Juha Lehto
050 5485 650

juha.lehto(at)harjuelekter.com