Julkaistu: 29.03.2019

Sähköajoneuvojen latauspisteitä nousee vauhdilla Tampereelle

Sähköajoneuvojen latauspisteiden määrä kasvaa nyt rivakkaan tahtiin. Samaan aikaan taloyhtiöissä ja monissa yrityksissä pohditaan kuumeisesti, millä tavalla sähköautojen yleistymiseen osataan varautua fiksusti ja ajoissa.

Satmatic on vahvasti mukana sähköajoneuvojen latausratkaisujen kehittämisessä ja myynnissä. Seuraavassa kerromme, millaisella yhteistyöllä latauspisteitä nousee Tampereelle kiihtyvällä vauhdilla. Yhteistyössä ovat mukana Tampereen Sähkölaitos, Tampereen Vera, IGL-Technologies  ja Satmatic.

– Me toimitamme raudan, IGL tekee softan eli älykkään käyttöliittymän, Tampereen Vera hoitaa kartoitukset ja asennukset ja Tampereen Sähkölaitos myy tuotteet loppuasiakkaille. Näin se tiivistetysti menee. Olemme saaneet yhdessä luotua tästä tosi hyvän konseptin, kertoo myyntipäällikkö Anu Rantala Satmaticilta.
 

Erinomaista yhteistyötä
Yhteistyö alkoi kunnolla viime syksynä ja startti on ollut todella ripeä. Maaliskuiseen haastattelupäivään mennessä latauspisteitä on asennettu jo noin 1 200.

– Yhteistyö on sujunut erinomaisesti. Pääsimme tosi rivakasti liikkeelle ja latauspisteiden asennusmäärät ovat ylittäneet odotukset. Kyselyjä tulee kovasti ja kartoituksia tehdään paljon. Näkymät ovat tosi positiiviset, sanoo projektipäällikkö Rene Kakkonen Tampereen Verasta.

Tähän väliin pieni selvennys Verasta. Tampereen Sähkölaitos -konserniin kuuluva Tampereen Vera Oy kehittää, suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää julkisen ja yksityisen infran kriittisiä osia. Yhtiön tehtävänä on varmistaa, että yhteiskunnassa ja yrityksissä riittää virtaa ja valoa liikenteen, teollisuuden sekä yhteisen elinympäristömme ja elämän tarpeisiin.

Veralta saa myös sähköautojen latausjärjestelmän yrityksen, taloyhtiön tai julkisen palvelukiinteistön erityistarpeisiin räätälöitynä. Vera toteuttaa projektin alusta loppuun aina kokonaisuuden suunnittelusta latauskeskuksen ja -pisteiden asennuksiin.
 

Oppia toinen toiselta
Tuoreen kumppanuuden sujuvuutta kiittelee myös tuotepäällikkö Timo Heikkilä Tampereen Sähkölaitokselta.

– Yhteistyö on pelannut oikein hyvin. Kaikki asiat ovat hoituneet ja matkan varrelle osuneet haasteet on selvitetty tehokkaasti. Kun eteen on tullut kehitettäviä asioita, ne on laitettu mallikkaasti kuntoon. Samalla me kaikki olemme oppineet toinen toisiltamme. Erittäin hyvä yhteistyön alku, ja näkymät ovat todella valoisat.

– Sekin auttaa, kun Satmaticin ihmiset ovat niin lähellä, vain runsaan tunnin matkan päässä Tampereelta. On tärkeää, että asiat saadaan saman tien hoitumaan eivätkä mutkat jää suoristelematta, Timo Heikkilä sanoo.
 

Buumia ja vipinää
Rantala, Kakkonen ja Heikkilä korostavat kukin vuorollaan positiivisia näkymiä. Satmaticilla lataustuotteiden myynnistä vastaava Anu Rantala kertoo, että sähköajoneuvojen lataustuotteiden buumi on konkretisoitunut parin viime vuoden aikana. Samaa viestittää Tampereen Sähkölaitoksen Timo Heikkilä:

– Keskustelu sähköautojen yleistymisestä on vilkastunut, autokaupoilla punnitaan sähköautovaihtoehtoa ja taloyhtiöissä on herännyt yhä suurempaa kiinnostusta latausasemia kohtaan. Näihin kasvaviin tarpeisiin me pyrimme parhaamme mukaan vastaamaan, Heikkilä kertoo.

Kartoituksista ja asennuksista vastaavan Tampereen Veran väellä on riittänyt vipinää.

– Olemme tosiaan asentaneet jo toistatuhatta latauspistettä. Ja koko ajan teemme yhä enemmän kartoituksia ennen kaikkea taloyhtiöille ja yrityksille, toki myös jonkin verran omakotikohteille. Pari kaveria työskentelee täysipäiväisesti näiden asioiden kimpussa. Onneksi meillä sen verran laaja henkilöstö, että saamme aina tarpeen mukaan irrotettua lisää kavereita, Rene Kakkonen sanoo.
 

Jatkuvan uudistumisen ideologia
– Satmatic tunnetaan ennen kaikkea sähköautomaatiotalona. Meidän ideologiamme on kuitenkin aina ollut jatkuva uudistuminen ja uusissa trendeissä – kuten sähköajoneuvojen latauksessa – mukana oleminen, Anu Rantala kertoo.

– Kyselyt latausratkaisuista lisääntyvät. Taloyhtiöiden hallituksissa pohditaan näitä kysymyksiä yhä enemmän. Kiinnostusta lisäävät myös uudet määräykset, jotka koskevat varautumista sähköautojen lataukseen uusissa rakennuskohteissa. Yhteiskunnan tukea on tarjolla julkisiin ja ARAn tukea taloyhtiöiden latauspisteisiin. Valtio tukee monin tavoin sähköautoilun lisääntymistä, Anu Rantala luettelee buumin osatekijöitä.

–Tähän mennessä suurin yksittäinen urakkamme on ollut kauppakeskus Redin yhteyteen toimittamamme 238 dynaamisen latauspisteen kokonaisuus. Se on hyvä esimerkki varautumisesta tulevaan; eiväthän ne kaikki latausasemat ole vielä läheskään täysimääräisessä käytössä, mutta nyt siellä on infra valmiina, kun tarve kasvaa.

– Ekologisuus ja ilmaston lämpeneminen puhuttavat kovasti ja media pitää jatkuvasti niitä esillä. Kaikki tämä tukee ajatusta, että olemme oikealla tiellä, Anu Rantala lopettaa.

Projektipäällikkö Rene Kakkonen ja myyntipäällikkö Anu Rantala

Lisätietoja:

Myyntipäällikkö
Anu Rantala
040 736 7979
anu.rantala(at)harjuelekter.com