Julkaistu: 04.04.2017

Jatkuvaa tuotekehitystä sähköautojen lataukseen  

Satmatic panostaa voimakkaasti sähköisten ajoneuvojen lataustuotteiden kehittämiseen ja myyntiin. Viime aikoina markkinoille on tuotu muun muassa monia kustannustehokkaan kotilatauksen mahdollistavia ratkaisuja.
Sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen määrä kasvaa vauhdilla, mutta suurena ongelmana on latauspisteiden vähäisyys. Tätä puutetta Satmatic haluaa omalta osaltaan korjata.

– Latauspisteitä on Suomessa aivan liian vähän. Niitä pitäisi saada valtavasti lisää kotipihoihin, yritysten tonteille, pysäköintihalleihin – joka puolelle, Satmaticin myyntipäällikkö Jukka Koivula sanoo.
– Sähköautot kävisivät huomattavasti paremmin kaupaksi, jos latausinfra olisi kunnossa. Ja tietenkin myös toisinpäin: jos ihmiset ostavat yhä ripeämmällä tahdilla sähköautoja, latausverkostoa on pakko parantaa nykyistä vauhdikkaammin.

Satmaticin pihassa latauspisteet ovat jokapäiväisessä käytössä

Tukea tarjolla yrityksille
Onneksi myös valtiovalta on Satmaticin kanssa vahvasti samoilla linjoilla. Työ- ja elinkeinoministeriö päätti tammikuun lopulla reippaan tuen myöntämisestä sähköautojen julkisen latausinfrastruktuurin kehittämiseen. Päätös on osa hallituksen biotalous ja puhtaat ratkaisut -kärkihanketta.
Ministeriö päätti tukea investointeja sähköautojen julkisiin latauspisteisiin vuosina 2017–2019 yhteensä 4,8 miljoonalla eurolla. Tavoitteena on sysätä liikkeelle noin 15 miljoonan euron investoinnit julkiseen lataukseen ja kolminkertaistaa nykyinen julkinen latausverkosto kahden vuoden kuluessa. Lisätietoa osoitteesta lataustuki.fi

Tuki on tarkoitettu julkisille latauspisteille, ja avustusta myönnetään investointien toteuttamisjärjestyksessä. Puolet tukibudjetista suunnataan pikalatausjärjestelmille, joita toivotaan lisää erityisesti päätieverkolle. Pikalatausjärjestelmien tukiprosentti on 35. Puolinopeiden latauspisteiden tukiprosentti on 30. Tukia myönnetään vain niin sanotuille älykkäille latausjärjestelmille.
Latausjärjestelmiin myönnettävä energiainvestointituki on suunnattu sanatarkasti sanoen ”sellaisille yrityksille, jotka asentavat julkisia latauspisteitä julkiselle tai yksityiselle alueelle kaikkien sähköautoilijoiden syrjimättömään käyttöön osana julkista latausverkostoa”.

Neljännesmiljoona sähköautoa
Työ- elinkeinoministeriön tukipäätös myötäilee hallituksen ilmasto- ja energiastrategian linjausta. Strategian tavoitteena on sähköisten ajoneuvojen määrän kasvattaminen 250 000:een vuoteen 2030 mennessä.
Tässä kehityksessä Satmatic aikoo olla vahvasti mukana – ja tietenkin aivan kärkijoukossa.

– Kehittelemme sähköajoneuvojen latausratkaisuja laajalla rintamalla. Yksi tärkeä tuotekehityksemme kohde ovat niin sanotut puolinopeat latauspisteet, joihin yritykset voivat siis saada 30 prosentin avustuksen, Jukka Koivula kertoo.

Latausasemia joka lähtöön
Julkisten latauspisteiden rinnalla Satmatic kehittää jatkuvasti uusia kotilatausratkaisuja.

– Me Satmaticilla näemme, että tavoitteen toteutumisen edellytyksenä on riittävän julkisen latausverkoston lisäksi myös latauksen mahdollistaminen helposti ja kustannustehokkaasti kotona ja työpaikoilla.
– Yhtenä kehitystyömme kärkenä on tarjota taloyhtiöille, kotitalouksille ja yrityksille parhaat ratkaisut latauksen toteuttamiseen ilman mittavia investointeja, Jukka Koivula kertoo.
– Yksi tärkeimmistä uutuuksistamme on kotilatausratkaisu kahdella latauspisteellä ja kiinteällä kaapelilla. Siinä ei tarvitse kaivella johtoa auton peräkontista.
Satmatic on taas aivan viime aikoina laajentanut latausvalikoimaansa entisestään useilla tuotteilla. Latausasemia valmistetaan erilaisilla kokoonpanoilla. Seuraavassa muutamia uutuuksia:

Latausasema 3,6kW kiinteä kaapeli
Tuote: 8MMO3101K1/K2
SSTL: 3408537/3408538
Sähköauton latausrasia mallia Type1 tai Type 2 kiinteällä kaapelilla. Lataus 16A/250VAC. Sisältää kWh-mittarin ja latauksen tilan indikoivan led-valon. Rasiassa seinä- tai pylväskiinnitys. Kiinteällä kaapelilla varustettu rasia sopii hyvin kotilataukseen.
Latausasema on IEC 61851-1 -standardin mukainen.


Latausasema 22kW tai 2x22kW (kuvassa)
Tuote: 8MMO15303 (1-puoleinen)
SSTL: 3408531
Tuote: 8MMO15313 (2-puoleinen)
SSTL: 3408532
Sähköauton latausasema 22kW (3*32A Type2+1*16A Schuko), sisältää kWh-mittarin, latauksen tilan indikoivan led-valon, etähallittavan digitaalisen kellon, modeemin ja betonijalustan. Vikavirtasuojaus, vakiona tyyppi B. Latausasema sopii myös vaativiin ympäristöihin, kuten pysäköintihalleihin, hotelleihin yms. Latausasema on IEC 61851-1 -standardin mukainen.


Latausasema 3,6kW
Tuote: 8MMO4101R/8MMO4101L
SSTL: 3408527/3408527
Sähköauton latausrasia mallia Type2, Mode 3, 16A/250VAC. Rasia sisältää kWh-mittarin pulssilähdöllä ja paikallisnäytöllä. Rasiaan on saatavilla seinä- tai pylväskiinnitys. Latauspistoke on sijoitettavissa myös rasian oikealle sivulle. Rasia on mahdollista liittää selät vastakkain toisen Satmatic 8MMO400 -sarjan lämmitys/latausrasian kanssa. Tuote ei sisällä 8MMO904-putkilaippaa eikä seinäasennukseen tarvittavia osia. Latausasema on IEC 61851-1 -standardin mukainen.

Tuotteemme ovat myynnissä valtakunnallisesti suurimpien tukkureiden valikoimissa ja verkkokaupassamme http://www.satmatic.fi/verkkokauppa
Suuremmissa projekteissa ota yhteyttä myyntiimme, niin kartoitetaan yhdessä parhaat ratkaisut kohteeseenne!

Lisätietoja:
Myyntipäällikkö
Jukka Koivula
GSM 0500 533 327
jukka.koivula(at)satmatic.fi